Čtenářské dílny

Jedenkrát měsíčně, popř. častěji probíhají v hodinách literatury čtenářské dílny. Práce v těchto hodinách je založena na četbě knihy dle vlastního výběru žáka. Může to být titul doporučený k záznamu do čtenářského portfolia, ale také jakýkoliv jiný. V každé hodině si žák minimálně 20 minut čte, mimo to se dozvídá zajímavosti o současné literatuře pro děti a mládež, knižní tituly rozebírá z různých úhlů (postavy, místo, čas, předvídá děj příběhu ...) a diskutuje o nich se spolužáky. Součásti čtenářských dílen je vytváření netradičních záznamů o četbě - pětilístek, dopis autorovi, hlavní postavě, vztahová mapa, osnova příběhu, emoční graf, ilustrace k textu, převyprávění formou komiksu, podvojný deník aj., které zakládáme do čtenářského portfolia - a referát o četbě. 

Referát o četbě

Výběr knihy je zcela na žákovi. Jediné omezení jsou přiměřenost textu věku, tj. ne knihy pro předškoláky či mladší školní věk, a časový rozsah cca 2-3 minuty.

Referát o knize je mluvní cvičení, tj. nečteme ho! Osnova referátu je stejná jako zápis čtenářského deníku. Text do formuláře čtenářského deníku si psát můžete, ale nemusíte. Složitěji zapamatovatelná jména, místa nebo jiné údaje si můžete napsat na nápovědní kartičku.

Osnova:

1. Knihu představíte - název, autor, ilustrátor, žánr, místo a doba, kdy se příběh odehrává.

2. Stručně převyprávíte příběh (je potřeba předem nacvičit, protože zestručnění textu je jedna z nejtěžších dovedností).

3. Charakterizujete vybranou postavu - čím vás zaujala, co se vám na ni líbí, nelíbí, jednali byste jako ona?...

4. Knihu ohodnotíte.

5. Z nabídky otázek (doplněk ke čtenářskému deníku) si vyberete tři, na které odpovíte.

Toto vše max. 3 minuty.

+ 6. Odpovíte na otázky ke knize, které vám položí spolužáci.

Pak můžete očekávat jejich hodnocení vašeho výkonu.