Čtenářský deník

Čtenářský deník vedeme formou portfolia, tj. ve složce na samostatných listech. Portfolio tvoří úvodní ozdobná stránka, dále seznam všech přečtených knih (formulář) a jednotlivé listy se čtenářskými záznamy.


AKTUALITY

Termín odevzdání 3. záznamu čtenářského portfolia: 8. dubna 2024

K tomuto čtenářskému deníku není doplňkový úkol. Hodnotí se pečlivé zpracování záznamu: srozumitelnost, návaznost textu, doporučený rozsah (všech částí) ve větách, bez pravopisných a faktografických chyb, úplnost a úprava celého portfolia.

Termín odevzdání 4. záznamu čtenářského portfolia: 27. května 2024

Doplňkový úkol k tomuto čtenářskému deníku:

Podrobný popis prostředí doplňte barevnou ilustraci A4.


Proč vedeme čtenářský deník?

Touto formou se naučíme písemnému projevu - vypravování. Trénujeme výstižnost a srozumitelnost vyjadřování, slovní zásobu, stavbu vět a souvětí, zároveň procvičujeme pravopisné učivo a učíme se korekci vlastních chyb. Nezbytnou součástí záznamu je charakteristika literárních postav, popis prostředí i hodnocení knihy. Vše je původní samostatná práce žáka.

Čtenářský záznam

  • Záznamový formulář můžeš vyplňovat na počítači (naformátuj jej - vymaž přebytečné řádky, uprav velikost písma aj.), nebo si jej vytiskni a vyplňuj ručně. Poslední možností je psát podle osnovy na volný list papíru (použij linkovanou podložku). Ilustrovat můžeš na samostatném listu, není povinné. Pamatuj, že záznam je tvoje vizitka a úprava je součástí hodnocení.
  • Stručný obsah knihy je vlastní anotace = představení knihy. Nejedná se o převyprávění obsahu příběhu (tuto činnost si necháme do čtenářských dílen k mluvnímu projevu - referátům o četbě, popř. do slohového vyučování - převyprávění příběhu).
  • Vyber postavu nebo postavy, které tě zaujaly. Kladná/záporná? Jaké má vlastnosti? Napiš stručnou charakteristiku, tj. krátkou slohovku.
  • Stručně popiš prostředí, kde se příběh odehrává. Opět ve větách a v souvětích.
  • Napiš hodnocení knihy. Slovy vypiš, co se ti líbilo/nelíbilo. Knihu můžeš obodovat, oznámkovat, hodnocení zapsat procenty. Vše zdůvodni.
  • Z přiloženého listu otázek si vyber tři, na které odpovíš. Otázku opiš a odpovídej celou větou. 

Odevzdávání čtenářských záznamů

Žáci odevzdávají celé čtenářské portfolio - seznam přečtených knih a 2 čtenářské záznamy v prvním pololetí a dva ve druhém pololetí ve stanoveném termínu. Termín je poslední den, kdy mohou práci odevzdat. Následující 2 dny dostanou sníženou známku za nedodržení termínu. V případě nemoci lze čtenářský záznam poslat po spolužákovi nebo e-mailem a ihned po příchodu do školy odevzdat papírovou verzi. V 5. - 7. ročníku je pořadí záznamů libovolné, od 8. ročníku dané (viz níže). Součástí čtenářského záznamu je i vypracovaný úkol ze čtenářských dílen (pětilístek, diamant, charakteristika postavy, popis prostředí, vztahová mapa, grafický záznam, ilustrace, osnova s emoční křivkou, podvojný deník aj.) 


Orientační časový plán 2023/2024

1. záznam čtenářského deníku - konec října

2. záznam čtenářského deníku - počátek ledna

3. záznam čtenářského deníku - konec března

4. záznam čtenářského deníku - konec května


Literatura ke čtenářskému deníku

5. ročník (pořadí knih je libovolné)

  • dle výběru žáka
  • kniha lidových nebo moderních pohádek, pověstí, bájí nebo bajek
  • dobrodružná literatura (fantasy, detektivka, sci-fi, western ...)
  • příběhy o dětech

6. ročník (pořadí knih je libovolné)

  • dle výběru žáka
  • kniha autorských/moderních pohádek, pověstí, bájí nebo bajek
  • humoristická literatura/příběhy o dětech
  • dobrodružná literatura (fantasy, detektivka, sci-fi, western ...)

7. ročník (pořadí knih je libovolné)

  • dle výběru žáka
  • kniha autorských/moderních pohádek, pověstí, bájí nebo bajek; adaptace biblických příběhů
  • dobrodružná literatura  (fantasy, detektivka, sci-fi, western, dystopie, robinsonáda ...)
  • próza o současné mládeži

8. ročník (pořadí knih je závazné)

  • populárně-naučná literatura 
  • výběr - světová próza 19., popř. počátku 20. století (po zobrazení 1. světové války): - Jules Verne, Karel May, Walter Scott, Alexandre Dumas, Arthur Conan Doyle, Edgar Alan Poe, Robert Louis Stevenson, Bram Stoker, Mary Shelleyová, James Fenimore Cooper, Charlotte Brönteová, Jane Austinová, Charles Dickens, E. M. Remarque, příp. po konzultaci jiný autor
  • dle výběru žáka (podvojný deník, 1. zápis) 
  • dle výběru žáka (podvojný deník, 2. zápis)

9. ročník (pořadí knih je závazné) 

  • populárně-naučná literatura 
  • dle výběru žáka doporučuji o současnosti, problémech dospívání, rizikových jevech ve společnosti, popř. životopisnou knihu
  • česká literatura 20. - 21. století: Z. Jirotka - Saturnin, Jan Drda - Němá barikáda, Ludvík Aškenazy - některý z povídkových souborů, Jan Otčenášek - Romeo, Julie a tma, Ota Pavel, Bohumil Hrabal, Josef Škvorecký - cokoliv, Šimek-Grossmann - Povídky, Zdeněk Svěrák - cokoliv, Michal Wiewegh - Báječná léta pod psa, Ondřej Neff - sci-fi, Zdeněk Šmíd - cokoliv
  • světová literatura 20., popř. 21. století 

https://www.ctesyrad.cz/
https://www.ctenipomaha.cz/
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky